Legyen a partnerünk!
LEGYEN A PARTNERÜNK

Regisztráció céges partnerek számára!

Kizárólag adószámmal rendelkező vállalkozások számára!

Kizárólag olyan partnerek jelentkezését várjuk itt, akik még NEM szerződött partnerei cégünknek!

Etikus kereskedelemmel vevőinkért

Etikus kereskedelemmel vevőinkért

INTERJÚ CZÍRBUSZ ISTVÁNNAL

Téma:

Élelmiszeripar és vendéglátás helyzete Európában és hazánkban - helyzetjelentés

  • 2020 tavasza óta folyamatosan hatalmas kihívásokkal kellett és kell megküzdenie a vállalkozásoknak. Alig vagyunk túl a világjárvány okozta nehézségeken, most egy más jellegű világgazdasági és világpolitikai válsággal kell szembenéznünk. Hogyan látod, milyen hatással lesz ez a HORECA szegmensre?

Czírbusz István: Úgy gondolom, hogy igen-igen nehéz helyzetben vagyunk. Soha nem gondoltuk volna, hogy az ellátási láncban – ha „csak 2 ország megborul” – ekkora gondok lesznek! Nagyon fontos kérdés, hogyan tudunk új megoldásokat keresni arra, hogy új forrásokból érkezzen áru! Ráadásul úgy kell ezt megtennünk, hogy versenyeznünk kell olyan országokkal, ahol adott esetben sokkal jobb anyagi lehetőségek vannak, akiknek magasabb a fogyasztói árszínvonala, és nekünk mégis ide kell hoznunk az árut, hogy a mi Vevőink ne szenvedjenek hiányt semmiben! Nem szeretném, ha nekünk olyan helyzetbe kellene hozni az éttermeinket, mint ahogyan azt a németországi publikációkban olvashatjuk, hogy a vendéglátósoknak le kell venniük a sültkrumplit az étlapról, mert nincs miben kisütni azt, és irreálisan magas áron nem akarják adni! Ez a gondolkodásmód a mi számunkra lehetetlen és nem is verzió!  Már a beszerzési fronton olyan versenyhelyzetbe kerülünk annak érdekében, hogy a vásárlóinkat ki tudjuk elégíteni, hogy szinte nem is az árat kell nézni, hanem azt, hogy az áru ideérjen. Aztán majd mi a vevőinkkel együtt kitaláljuk és eldöntjük, hogy mi akarunk-e sült krumplit sütni vagy nem. Én azt mondom, hogy süssük meg azt a sült krumplitműködjünk együtt a vevőinkkel, találjunk ki olyan megoldásokat együtt, rakjuk úgy össze az egészet, hogy ne érezze azt a fogyasztó, hogy hátrányt szenved.

  • Az éttermi fogyasztás hazánkban az elmúlt években hatalmas ívű fejlődést mutatott. Aki igazán ügyes vendéglátós, a covid idején is előnyre tett szert. Most azonban sokan azon a véleményen vannak, hogy az éttermi fogyasztás vissza fog esni. Te erről hogyan vélekedsz?

Czírbusz István: Meg kell nézni a bolti fogyasztói árakat is! Azok is hihetetlen mértékben elszabadulnak, sőt kijelenthetjük, hogy az éttermi infláció egyelőre kisebb mértékű a kiskereskedelemben tapasztaltaknál. Aki eddig étterembe járt, vagy házhoz rendelt - mivel rájött, hogy mire elkészíti az egész családnak a vacsorát, szinte ugyanott van a költségek tekintetében – ezután is ugyanúgy az éttermi megoldásokat fogják keresni! A kényelem nagy úr és a most felnövekvő generáció számára szinte az egyedüli alternatíva a rendelés és az éttermi fogyasztás.

  • Az etikus kereskedelmi tevékenységünket hogyan értelmezed?

Czírbusz István: Nagyon fontosnak tartom elmondani, hogy nekünk etikus kereskedelmet kell folytatnunk a beszerzési és eladási oldalon is! Azon Partnereinket, akiknek eddig adtunk el árut, ezután is ki kell tudjuk szolgálni! Sok új vevő keres fel és fog felkeresni minket – akiknek a figyelmét felhívjuk erre a tényre és megértésüket kérjük a kiszolgálási rendben, mert számunkra az etikus viselkedés azt diktálja, hogy azon Vevőink előnyt élvezzenek, akik akár hosszú évek óta velünk együtt építik a vállalkozásukat és eddig is tőlünk vásároltak! Nem akarunk senkin több pénzt keresni! Célunk, hogy fenn tudjuk tartani az ellátási láncot, és ne kelljen bezárni az éttermeket, vagy ne kelljen nekünk túrát megszűntetni. Ez nagyon nehéz munka lesz, de én azt mondom, hogy együtt okosan meg tudjuk csinálni.

  • Szakemberként mi a „jóslatod”, meddig fog tartani ez a kedvezőtlen folyamat?

Czírbusz István: Fel kell készülnünk arra, hogy legalább 2 év, mire helyreállhat a rend. Nagyon komoly infláció van jelenleg, ami minden cikkcsoportunkat érint. A top 500 árucikkünket napi szinten figyelem. Sajnos nem tudok olyan terméket mondani, amelyben nem lesz áremelkedés!

Az inflációs időszakot követően el fog érkezni egy stagfláció (amikor megállnak az árak, mivel már nem tudják azokat tovább emelni), majd bekövetkezik a defláció (általános árszínvonal csökkenése). Ennek a folyamatnak a végén fog elkezdődni egy visszarendeződés, amely egy középtávú gazdasági folyamat.

  • Az, hogy hatalmas mértékű áremelkedésekre kell számítani - gyakorlatilag már köztudott. De vajon hazánkban kell-e számítanunk élelmiszer ellátási gondokra, vagy élelmiszerválságra?

Czírbusz István: Véleményem szerint összességében nem! Vannak ágazatok, amelyben lesznek nehézségek, most is vannak, nézzük szépen sorban:

  • Elsősorban a baromfi ágazatra gondolok, amely a legfőbb cikkcsoportunk – itt jelenleg is tapasztalható áruhiány, de ennek nem a háború az oka, hanem egy halmozott madárinfluenzás helyzet! Ennek a rendeződése is hosszas folyamat eredménye lesz, ezért Vevőink készüljenek fel arra, hogy sem előhűtött, sem fagyasztott baromfiban nem lesz a tavalyi szintet elérő árumennyiség, annak mindössze kb. 70 %-át látom biztosítottnak! Érdemes tehát az új étlapokat ennek megfelelően tervezni!
  • Másik nagyon fontos terület a zsiradékpiac (annak minden fajtáját beleértve!), de várhatóan ugyanez lesz a helyzet a liszt- és cukorpiacon is. Egyrészt előfordulhat, hogy nem tudják megnyitni az Ukrajnában letárolt hatalmas olajraktárakat, vagy gabonatárolókat. Nekünk most az a kiemelt feladatunk, hogy mindenáron új piacokat keressünk, és ahogy eddig, ezt most is sikerrel fogjuk tenni! A Mirbest csoport megítélése az európai nagykereskedelemben előkelő helyet foglal el, tőkeerős cég vagyunk, kitűnő partnerkapcsolatokkal. Átmenetileg előfordulhat, hogy az étolajat helyettesítő zsiradékokkal kell sütnünk-főznünk, DE ÉN NEM TARTOK ETTŐL! Mindenki plusz energiát fog beletenni az élelmiszergyártásba! Mindenki keresi a megoldásokat!

Itt hívnám fel a figyelmet arra, hogy a spórolás módjait is meg kell vizsgálni – olajban sütés helyet az egészségesebb olaj nélküli sütési módszerekre alapozni az étlapot, olyan előkészített vagy félkész termékeinket választani, melyek nem igényelnek zsiradékban sütést; de aki ragaszkodik a megszokott ízekhez, azok számára nélkülözhetetlen eszköz lesz a regeneráló berendezések beszerzése, mellyel jelentős mértékben meghosszabbítható az olaj használhatósága!

  • Ugye azért vannak olyan cikkcsoportok, ahol jó hírrel tudsz szolgálni?

Czírbusz István: húsáru tekintetében „mentsvárnak” az előhűtött tőkeárukat nevezném. Itt sokkal jobbak az esélyek arra, hogy ne kelljen áruhiányra számítani! További fő cikkcsoportjainkat nem látom veszélyben, és hogy valami igazán jót is mondjak: borban nem lesz hiány! :-) Kitűnő hazai és külföldi boraink vannak, sőt, hamarosan új üzletággal is bővülünk, ugyanis bekerülnek a kínálatunkba a különféle spiritek, égetett szeszes italok!

  • Legtöbb cikkcsoportunk esetében már heti vagy akár napi árak jellemzőek. A vendéglátósok, közétkeztetők hogyan követhetik le ezt a fajta hektikusságot?

Czírbusz István: Nagyon nehezen lehet kikalkulálni ebben a helyzetben egy adott termék árát tartósan, hogy ne kelljen hozzányúlni minden héten egy étlaphoz. Próbálunk a beszerzéseinknek megfelelően olyan készleteket tartani, hogy tudjuk segíteni ezt a munkát havi árakkal kiszámíthatóan, de ez számunkra is egyre nagyobb nehézségbe ütközik. Megfelelő napi, illetve heti kommunikációval is tudunk segíteni a partnereinknek, hogy fel tudjanak időben készülni a változásokra. Ebben az egész kereskedelmi csapat kiveszi a részét! A szezonra való felkészülésben javasoljuk a rövid étlapok bevezetését olyan technikai megoldások alkalmazásával, ahol gyorsan módosíthatóak az étlapok árai. Én minden vevőnket arra bíztatok, hogy építse bele az áraiba az áremelkedések hatását. A rezsi,- munkabér költség is megnőtt, és még sorolhatnám. Szembe kell mennünk önmagunkkal, akár az ízlésünkkel is, új dolgokat kell kitalálni, a fogyasztók meg fogják érteni, és alkalmazkodni fognak! A közétkeztetőknél más a helyzet, hiszen számukra kötelező és szigorú  törvényi előírások vannak a menük összeállítása során – de a keretek között mozogva és együtt gondolkodva itt is meg fogjuk találni a jó megoldásokat!

  • Miben tudjuk segíteni Vevőinket annak érdekében, hogy biztosítani tudják működésüket?

Czírbusz István: Ki kell dolgoznia mindenkinek azt a rendszert, amiben alkalmazkodni tudunk a mindenkori helyzethez úgy, hogy az mindenkinek jó legyen! Higgyünk magunkban, dolgozzunk ki új megoldásokat. Vegyék át Vevőink azt a gondolatiságot, amit mi is képviselünk: voltunk – vagyunk és leszünk!

Azoknak a vevőinknek, akik velünk együtt szeretnék megoldani a problémákat és elfogadják a mi helyzetünket is, továbbra is minden támogatást megadunk mind kereskedelmi, gazdasági értelemben és eszközök tekintetében is!

A 20 év jegyében hatalmas nyereményjátékkal készülünk, ahol értékes konyhai eszközökkel gyarapodhatnak Partnereink; és a szezon előtt termékbemutatókat szervezünk, hogy megismerhessék új, elsősorban saját márkás (KUKTA, Kedvenc Ízek) termékeink legújabb fejlesztéseit – melyet előszeretettel ajánlunk az új étlapokra!

  • Szerinted hogyan fog alakulni az idei nyári szezon?

Czírbusz István: A szezon az idei évben is – mint ahogy tavaly – nagyon erős lesz! A belföldi turizmus felszálló ága tovább erősödik, és idén végre újra számíthatunk a külföldi vendégekre is – ez már a budapesti régió ébredezésén is látható!  Rengeteg vendégre kell számítani a HORECA szegmensben! Fontosnak tartom a modernizációt, az új gondolkodásmód felvételét – a multik jó példáit átvéve –, de szigorúan ragaszkodva a vendéglátás érzelmi, emberközpontú megközelítéséhez, ahol a VENDÉG AZ ELSŐ! Ezt a szezont „meglovagolva”, okosan gondolkodva ezt az évet is pozitívan értékelhetjük majd a piaci nehézségek ellenére is. Mindenkinek jó munkát, kitartást és ami a legfontosabb: kitűnő egészséget kívánok céljaik teljesítéséhez!

KÖZLEMÉNY

A Baromfiudvar 2002 Kft. elkötelezett az üzleti partnerei korrekt és pontos tájékoztatásában. Fontosnak tartjuk emiatt Partnereink figyelmét felhívni az általunk alkalmazandó etikus kereskedelmi eljárásainkra, amelyet beszerzési és eladási oldalon is alkalmazunk!

Szakértői vélemények szerint hazánkban élelmiszerválságra, vagy jelentős mértékű élelmiszerhiányra nem kell számítani. Átmenetileg előfordulhat hiány egyes cikkcsoportokban, de helyettesítő termékekkel, illetve stabil beszerzési forrásaink biztosításával az ellátási lánc megszakadása nem veszélyezteti Vevőinket. Etikus vállalatként arra törekszünk, hogy minden hozzánk érkező Vevői igényt kielégíthessünk. Kijelentjük azonban, hogy a kiszolgálási rendben a már meglévő Vevőkörünk mindenkor előnyt élvez.

A kedvezőtlen gazdasági környezet az élelmiszerek beszerzési árának jelentős mértékű emelkedését vetítik előre, amely gyakorlatilag minden cikkcsoportunkat érint – és középtávú hatással lesz a hazai- és világkereskedelemre egyaránt. A kialakult helyzetben cégcsoportunk is arra kényszerült, hogy jelenlegi termékkatalógusunkat árak nélkül jelentessük meg!

Cégvezetőink és kereskedelmi munkatársaink készséggel állnak rendelkezésükre az aktuális készleteket, árainkat, akcióinkat vagy stratégiai jellegű tanácsadásunkat érintően. Kéréseikkel és kérdéseikkel forduljanak hozzánk továbbra is bizalommal!

A gasztronómiai – HORECA szegmensben ez a folyamat egy újfajta gondolkodásmód bevezetését kell, hogy jelentse – hiszen az árak, vagy a kínálat hektikus változását a stabil működés érdekében minden vállalkozásnak le kell tudnia követni, így biztosítva a megélhetést!

Együtt gondolkodással, új megoldások alkalmazásával ezzel a jelentős kihívással is meg fogunk küzdeni! A fogyasztók továbbra is igényelni fogják a minőségi vendéglátási szolgáltatásokat, amely kényelmessé teszi napjaink emberének életét!

Kitartásukat, türelmüket és PARTNERSÉGÜKET ezúton is köszönjük!


Érdeklik az áraink?

LEGYEN A PARTNERÜNK!

Kapcsolatba lépne üzletkötőinkkel?

ELÉRHETŐSÉGEINK

Érdekli a címlap receptünk?

RECEPTJEINK
Kérünk, hogy az optimális felhasználói élmény érdekében fogadd el a sütiket. Infó itt.
Pályázat