Cégünk első 20 éve mesébe illő történet!!
Csak az ismerheti igazán a Baromfiudvar 2002 Kft. múltját, aki a kezdetek óta részese a cég mindennapjainak. Aki viszont ismeri, könnyedén állíthatja, hogy valódi mesébe illő történet szereplője, hiszen csodával határos, sokak számára szinte hihetetlen az a fejlődés, amelyet az elmúlt 20 évben produkált a cég! Történetünk főhősei számtalan „kalandon” mentek már keresztül, jóban-rosszban mindvégig egyazon úton jártak, sok-sok kihívással néztek szembe és együtt bármilyen akadály legyőzésére képesek. Bár két eltérő személyiség, mégis közösek a céljaik és mindig a jó oldalon állnak. Míg azonban a mesék kitalált történetek, addig a Baromfiudvaré teljes mértékben a valóságon alapul! Főszereplői pedig hús-vér emberek, sokak számára igazi példaképek, az alapító tulajdonosok: Czírbusz István és Sipos Tamás, akikkel a 20 éves jubileum alkalmából a múltról, jelenről és jövőről beszélgettünk.
A KEZDETEK
A 2000-es évek elején a hazai élelmiszeripar óriási átalakuláson ment keresztül. Nagyon sok vállalat csődöt jelentett, bezárni kényszerült, vagy külföldi kezekbe került. A Baromfiudvar 2002 Kft. alapító tagjai felfedezték ebben az átmeneti helyzetben rejlő lehetőséget. Mondhatni, jó időben voltak jó helyen és hatalmas bátorsággal felvértezve vágtak bele életük legnagyobb kalandjába. „Soha nem feledem azt a napot, amikor Sipos Tomi és apósa, Juhász Imre bácsi eljöttek hozzám, és felvázolták egy új, közös vállalkozás lehetőségét” – kezdi a visszaemlékezést Czírbusz István – gyakorlatilag 4 nap alatt létrehoztuk a cégünket, és ebben egy hétvége is benne volt! Megterveztük a túrákat, árjegyzéket készítettünk, beszereztük és ki is szállítottuk az árukat az akkor még tucatnyi partnerünknek! A legfőbb inspirációnk az volt, hogy szerettünk volna együtt maradni és egzisztenciát teremteni annak a néhány embernek és családjának, akikkel azóta is együtt nyomjuk az ipart. Tudtuk, ha ez a csapat együtt marad, akkor abból jó dolog fog kisülni…DE HOGY ENNYIRE, ARRA TALÁN SENKI NEM SZÁMÍTOTT!”
- 20 évvel ezelőtt milyen célkitűzésekkel indultatok el? Gondoltátok akkor, hogy ilyen ívű fejlődésen fog keresztülmenni a cég?
Sipos Tamás: Kezdetben elsősorban baromfi termékekkel kereskedtünk, a szlogenünk is így hangzott: „A baromfinomságok szállítója” – ma már talán viccesen hangzik ez a szójáték. Természetesen voltak terveink, de a legfontosabb mindig is az volt, hogy a minket választó Vevőink kiszolgálása a lehető legjobb minőségű legyen és mindenhová eljussunk, ahol várnak minket! Később pedig egy olyan széles spektrumú termékszerkezet kialakítása vált célunkká, amellyel minden igényt kielégíthetünk a gasztronómiai szegmensben.
Mindig arra gondoltunk, hogy a legjobbak legyünk és mikor egy partner rendelni szeretne, akkor elsőként a Baromfiudvar jusson eszébe. Természetesen egy elérhető fejlődési irányt kitűztünk magunknak, de azt, hogy 20 év alatt Kelet-Magyarország piacvezetői leszünk, az akkor még egy elérhetetlen álomnak tűnt, mára pedig valóság!
Czírbusz István: Mindig azt hangsúlyoztuk az alapító kollégákkal karöltve és ez volt a célkitűzés is, hogy úgy kell dolgoznunk, hogy ne tudjon minket kihagyni az ellátási láncból se a gyártó, se a vevő – ezért kell megtennünk mindent! Ha ezt sikerrel tudjuk alakítani, akkor nekünk hosszú távon is létjogosultságunk lesz! Meglehet, hogy néha „több volt a szerencsénk, mint az eszünk”, de tény, hogy a „jó kapusnak szerencséje is van” – mindig időben fel tudtuk ismerni, hogyan kell szívós munkával megvalósítani a céljainkat, és jó Partnerként elértük, hogy a megszerzett piacunk nem akart váltani a konkurenciához. Mindeközben folyamatosan tanultunk, okosodtunk, fejlődtünk!
- Kik azok a személyek, munkatársak, akik nagy hatással vannak az elért eredményekre?
Sipos Tamás: Én nem szeretnék kiemelni senkit, mert nagyon sokan vannak, akik az évek során velünk együtt építették a cégünket és a Baromfiudvar cégcsoportot! Így azt tudom mondani, hogy minden munkatársunknak nagy hálával tartozom. A vevőink elismeréséért és a közös sikerért keményen meg kell dolgozni, mert az nem pottyan az ölünkbe magától! Volt jó néhány olyan személy, aki óriási energiákat fektetett be a kezdeti sikereinkbe, őket név szerint említi István. Azokat se hagyjuk ki, akik a háttérben férjként, feleségként, társként segítették önfeláldozásukkal a közös munkát.
Czírbusz István: Sok embernek vagyok hálás, de egy személyt a cégalapítók közül ki kell emelni! Juhász Imre bácsi nélkül ez a cég nem lenne! Fizikai formájában sem! Az induláskor Imre bácsi folyamatosan bíztatott és segített minket, fanatizált mindenkit, hogy „gyerekek, ezt meg fogjuk csinálni”. Mi már ketten ezt a céget nem tudnánk irányítani, ez tény! Ezért a cégvezetőknek is köszönettel tartozunk, de ugyanígy minden kollégánknak, és azoknak, akik valamilyen módon befektettek az indulásba: Markovits Lászlónak, Gödry Zoltánnak, Gregorics Lászlónak, Antal Pálnak; Boda Endrének, a logisztikai hátterünk fejlesztésében Éberth Gyulának, Murvai Sándornak, Dobi Lajosnak – aki a mirelit üzletágunkért is felel a mai napig, és Dánfi János a szárazáru üzletágunk, míg Pálfi István a húsáru üzletágunk sikeres indításában erősítettek bennünket. Személy szerint hálás vagyok Ráthonyi Zoltánnak és családjának – aki mellettünk állt az indulásban, de minden vállalkozónak, akikkel beruháztunk és építkeztünk. Sok-sok vállalat van, akikkel a kezdetektől fogva együtt dolgozunk – mindenkinek hálásak vagyunk! Kölcsönös előnyökön alapuló jó kapcsolatot ápolunk szinte minden céggel.
- Mire vagy a legbüszkébb visszagondolva az elmúlt 20 évre?
Sipos Tamás: Arra, hogy ezzel a csapattal minden nehézséget le tudtunk küzdeni, amelyekkel szembe kellett néznünk az évek során. Arra pedig különösen, hogy ma is több száz vevőnk van, akik már a kezdetektől fogva velünk tartanak.
Czírbusz István: Arra, hogy ezt a 20 évet megéltük, és a cég felkerült az európai nagyvállalati térképre, cégcsoportunkat Európa szinten jegyzik! 2022 januárjában ECD taggá1 váltunk, amely 17 ország legjobb vendéglátóipari forgalmazóit tömöríti, és országonként csak 1 cég kerül kiválasztásra – ez a legnagyobb bizonyíték arra, hogy igenis csináltunk valamit a kollégákkal közösen!
(1: ECD = European Catering Distributors, Európai Vendéglátóipari Forgalmazók Szakmai Szövetsége. Bővebb információ weboldalunkon: https://www.baromfiudvar.hu/hirek/oriasi-merfoldko-a-mirbest-csoport-eleteben)
- Melyek számodra a legfontosabb sikerokozók?
Sipos Tamás: Akarat, céltudatosság, becsületesség, megbecsülés, alázat és folytathatnám tovább a sort, de a legfontosabb a csapatmunka, hogy együtt akarjunk megfelelni az elvárásoknak, amiket velünk szemben támasztanak. A beruházásokért felelős tulajdonosként pedig látni a sorra megvalósuló fejlesztéseinket, melyek mind a munkatársainkat és Vevőinket szolgálják! Ezeket a fejlesztéseinket tartjuk legfőbb mérföldköveinknek!
Czírbusz István: A mi cégünk emberi alapértékei magasan felette vannak az átlagnak, ez a legfontosabb. Azok a baráti szellemek, amelyek behálózzák ezt a céget, annyi barátság, empátia, szimpátia van ebben a csapatban, ami csak előnyünkre válik! Ugyanilyen fontossággal bír a szakmaiságunk. Attól vagyunk többek a konkurenciától, hogy nálunk a szakmaiság számít! Ennek érdekében folyamatosan befektetünk kollégáink szakmai tudásának a fejlesztésébe: mentor-programmal, saját képzések indításával és külső szakmai tanulmányok támogatásával.
Sipos Tamás: A nehézség csak akkor nehéz, ha annak éljük meg. Én kihívásnak nevezném! Felépíteni egy jól működő céget, azt eredményesen és magas színvonalon működtetni, motiválni, magunkkal ragadni az embereket, akikkel nap mint nap együtt dolgozunk és szinte családunkként kezeljük őket – vezetőként ez folyamatos kihívásokat jelent. Magánemberként pedig utat mutatni, támogatni és megfelelő pályára állítani a gyermekeinket és megadni minden szeretetet nekik, amit csak lehet. Párunkat segíteni mindenben szeretettel és megbecsüléssel egy harmonikus kapcsolatban, ahol minden nap egyensúlyozni kell a munka és a család között!
Czírbusz István: Én nem nehézségeket keresek, hanem azt, hogy mikor fektettünk bele a legtöbb energiát a tevékenységünkbe. Az első 2 év embert próbáló volt. Minden kollégánk a hét minden napján 12-14 órát dolgozott, mindenki egyformán odatette magát! Nagyon nehéz időszak volt. Majd 2005-ben jött egy emlékezetes buktató az életükben, amikor a legnagyobb baromfis beszállítónkkal megszűnt a kapcsolatunk, és egyik napról a másikra új beszállítót kellett keresnünk, pedig már akkor is eladtunk évi 4-5 millió csirkét! Azt hirtelen előkeríteni, nagy kihívás volt! 2008-ban jött a gazdasági válság, amely inkább pszichésen viselt meg minket – mert eredményeinket tekintve 2008-10 között értük el a legnagyobb számszerűsített fejlődésünket. 2012-14 között a cég valós megreformálási időszaka volt – hiszen a fejlődést le kellett követni. 2018 a munkaerő és a létszámkihívások éve volt, majd 2020-ban jött a covid – melyről azt hittük, hogy pályafutásunk legnagyobb kihívása lesz – de már most tudom, hogy nem a covid lesz, hanem a most előttünk álló időszak! Ez lesz ennek az évtizednek a legnagyobb kihívása. A Covid ellen lehetett védekezni, egy háború ellen azonban nincs gyógyszer. Nagyon kívül esik a befolyásolási körünkön. Reménykedjünk abban, hogy béke lesz!
(a szerkesztő megjegyzése: Czírbusz István az élelmiszer- és vendéglátóipart érintő helyzetről részletesen beszél alábbi cikkünkben: https://www.baromfiudvar.hu/hirek/etikus-kereskedelemmel-vevoinkert)
- Cégünk életének legnagyobb fejlesztése zajlik jelenleg, az Új Logisztikai Központunk II. ütemének építésével. Befolyásolhatja a mostani helyzet a terveket?
Sipos Tamás: Elérkeztünk ismét egy fordulóponthoz az életünkben amikor a három vidéki depónk kialakítása után úgy döntöttünk, hogy belevágunk egy olyan logisztikai központ építésébe a debreceni Nyugati Ipari Parkban, ahol már a legkorszerűbb körülmények között tudunk dolgozni és egy minden igényt kielégítő húsüzemet is át tudunk adni abból a célból, hogy a mindenkori igényeknek leginkább megfelelő, kitűnő minőségű, és az egyedi igények szerint előkészített friss húsárut tudjuk biztosítani Partnereinknek. Persze az sem elhanyagolható szempont, hogy a dolgozóinknak olyan munkahelyet teremtünk, ahová még szívesebben jöhetnek dolgozni és végre mindenki egy helyen lesz. A Logisztikai Központ 16.000 m2 hasznos alapterülettel bővíti raktári területeinket. A jelenlegi világgazdasági helyzet mindent befolyásol ugyan, de a mi terveink megvalósítását azt nem, mivel az elmúlt 20 évben az eredményünket folyamatosan visszaforgatva fejlesztettük a cégünket és ez most is így lesz! Tehát amit elkezdtünk, azt be is fogjuk fejezni. A munkálatok javában tartanak, 2023 tavaszán várhatóan már aktívan birtokba is vesszük legújabb büszkeségünket!
- Hogyan képzeled el a cégünk következő 20 évét?
Sipos Tamás: A mai szlogenünkkel szeretnék élni - a Baromfiudvar 2002 Kft. VOLT – VAN - LESZ! Mint ahogyan eddig, a jövőben is ugyanilyen elszántsággal mindent meg fogunk tenni a Partnereink érdekében és törekedni fogunk arra minden területen, hogy a 100%- os kiszolgálás megvalósuljon. Az elkövetkező évtizedekben fel kell készülnünk egy váltásra, amikor átadjuk majd a stafétabotot az utánunk jövő nemzedéknek, akik az eddig felhalmozott tudást és tapasztalatot felhasználva viszik tovább a Baromfiudvart és a cégcsoportot.
Czírbusz István: a Baromfiudvart alapító tagok most az 50-es, 60-as éveikben járnak, ami azt jelenti, hogy a következő 20 évben át kell tudnunk adni az ifjoncainknak az irányítást úgy, hogy abban senki ne szenvedjen hiányt! A cég irányítása biztos, hogy modernebb lesz, a következő generáció sok újítást fog behozni, de 2 dologhoz ragaszkodni fogunk: az alapvető emberi értékeinkből nem engedünk és a szakmaiságot meg kell tanulniuk és azt maximálisan kell képviselni! Ha ezt meg tudjuk velük értetni, akkor további sikerekkel fogunk működni. Nagyon jó példát képviselnek számunkra az ECD-s kollégák, akik olyan multi környezetben is meg tudják állni a helyüket, amiben iszonyatos erős nyomás van, mégis szükség van a helyi családi alapokon működő vállalkozásokra, akik a vásárlók életébe más színt tudnak vinni, van benne emberségesség! 20 év múlva a cégünk és cégcsoportunk is működni fog, másod- és harmadgenerációs családi nagyvállalat leszünk, amelyre minden alapító tag büszke lesz! Én most már lassan nem csak gyermekeket, de unokákat is várok, akik irányítani fogják a céget! Én addigra már 73 éves leszek és a nyugdíjas klubból fogom figyelni a céget! Nekem a mai napig él emlékeimben az a tárgylás, amikor olaszországi beszállítópartnerünknél jártunk, és hosszas tárgyalásokat folytattunk: az asztal végén ott ült a fiatalok mellett a sokat tapasztalt öreg „papa”, aki csendesen figyelt, de amikor döntést kellett hozni, a fiatalok mindig felé fordultak, és számítottak a véleményére! Nos, ezt én is szeretném átélni! Remélem, hogy a fiatalok számítani fognak a véleményünkre!
A következő 20 évre van még egy fontos dolog, ami messze túlmutat a cégünk jövőjén: mégpedig az, hogy a Föld bolygó újra egészséges legyen, gyógyuljanak be a sebei. Ez csak az emberiség összefogásával és a béke megteremtésével lehetséges. Földünket, a kék bolygót meg kell tudjuk őrizni – a boldogság, a békesség és a környezettudatosság útjára kell lépnie az emberiségnek!
-
MÉRFÖLDKÖVEK 2002 - 2022:
- 2002 CÉGALAPÍTÁS
- 2003 MIRBEST tagság
- 2008 Baromfi Trans 2008 Kft. alapítása
- 2009 Integrált vállalatirányítási rendszer (SAP) bevezetése
- 2010 Nyíregyházi depónk nyitása
- 2012 10 éves jubileum, teljes arculati megújulás
- 2015 Mályi depónk nyitása
- 2016 Tankonyhánk avatása
- 2017 Szegedi depónk nyitása
- 2019 I. Mirbest Gasztro Expo
- 2020 Nagyvállalattá fejlődtünk
- 2020 Logisztikai Központunk 1. ütemének átadása
- 2022 ECD tagság